Børn bliver - også - snydt på nettet

Internetsvindel handler ikke kun om falske mails og scam-opkald til voksne. De senere år er børn kommet i svindlernes søgelys. Læs her, hvad du kan gøre, hvis dit barn er blevet snydt og undgå svindel på nettet.

Internetsvindel handler ikke kun om falske mails og scam-opkald til voksne. De senere år er børn kommet i svindlernes søgelys. Læs her, hvad du kan gøre, hvis dit barn er blevet snydt og undgå svindel på nettet.

Hver eneste dag året rundt bliver danske børn og voksne svindlet. Problemet med svindel på nettet er stigende, men hvis du lærer dine børn, hvad de skal holde øje med, kan de nemmere give svindlerne en lang næse. 

- Business is booming. Desværre, siger Jeppe Bringø, der er Senior Operations Advisor i Danske Bank. Sammen med sine kolleger efterforsker og forhindrer han svindel mod Danske Banks kunder. 

Hos LCIK – politiets landsdækkende center for it-relateret økonomisk kriminalitet – er billedet det samme. Her viser mange tusinde anmeldelser, at svindlerne ofte forsøger at snyde børn og unge gennem den såkaldte samhandel.  

- Det er, hvor man handler med hinanden over nettet på forskellige handelsplatforme – Den Blå Avis, Facebook og så videre, siger vicepolitiinspektør Roland B. Klein.

Det er nemmere at svindle på nettet via den slags platforme, fordi man kan skjule sig bag et alias. Derfor er det vigtigt med gode vaner - også på nettet. 

Det er blevet nemmere at svindle på nettet og generelt
At svindlen på nettet ’is booming’ handler blandt andet om, at det i takt med øget digitalisering, flere handelsplatforme og overgangen fra analoge til digitale penge i nogle tilfælde er blevet nemmere at svindle generelt. 

Her det vigtigt at fokusere på, at de nye løsninger er udviklet for at gøre tingene lettere, og for mange voksne med erfaring i at handle med andre privatpersoner, fungerer det rigtig godt med digitale overførsler.

- For andre – og her taler jeg specielt om børn – er det blevet meget sværere at vurdere, om personen i den anden ende er oprigtig, eller om vedkommende har onde hensigter, siger Jeppe Bringø. 

Han understreger, at Danske Bank ikke kan sætte tal på, hvor mange sager det drejer sig om. 

- Men det er klart, at der sker mere svindel på den baggrund. Så med mindre, at man er på vagt, er man udsat, siger Jeppe Bringø. 

Hvis du eller dit barn oplever svindel på nettet, er det vigtigt, at I anmelder det. Det er også vigtigt at tale med barnet om, at det ikke er barnets skyld, hvis det bliver udsat for svindel.

I en YouGov undersøgelse bestilt af Danske Bank angav 6% af de mere end 1000 deltagende forældre, at deres barn var blevet snydt på nettet.

6% af alle forældre havde ikke overblik over, hvad deres børn køber på nettet. 10% havde en ide om det, men ikke det fulde overblik over børnenes online køb. 

12% af de adspurgtes børn brugte penge i spillet Fortnite. 


Forskel på piger og drenge

Hos LCIK begynder anmeldelserne fra børn for alvor at komme, når de rammer 15-årsalderen, og stiger, når de unge bliver 16-17 år. Skyggetallet kan dog være stort, da det kun er muligt at foretage en anmeldelse, når man har et Nem-ID. Børn har mulighed for at få et Nem-ID, fra de er 15 år gamle. For de yngre børn er det derfor forældrene, der anmelder fx svindel på nettet. Hvor den anmeldte svindel ser ud til at begynde på samme tidspunkt for begge køn, er der forskel på kønnene.

- Vi har modtaget en del flere anmeldelser fra drenge end fra piger, siger vicepolitiinspektør Roland B. Klein. 

Vi har modtaget en del flere anmeldelser fra drenge end pigerRoland P. Klein


Dette kan blandt andet skyldes, at drenge handler oftere end piger. For, hvor pigerne ofte handler billetter til koncerter og festivaler, handler drengene meget ofte med virtuelle varer i computerspil – meget ofte i spillet Fortnite. Det gør dem sårbare i forbindelse med svindel på nettet. 

- Det er for eksempel skins og virtuelle våben, siger Roland B. Klein.

Et skin er udsmykning til spillerens våben i spillet. Det kan være camouflage, flammer eller noget helt tredje. Det hører til sjældenheder, men de mest sjældne skins kan koste op mod en halv million kroner. Oftest bliver skins handlet til priser omkring 500 til 4000 kroner, og hver dag sælger, bytter og køber mange danskere skins i grupper på Facebook.

I Fortnite, på spilplatformen Steam og lignende tjenester kan der kun betales med virtuelle penge. Derfor bliver mange handler indgået på sociale medier som Facebook, hvor det er muligt at betale med helt almindelige penge via MobilePay, en bankoverførsel eller med kryptovaluta som Bitcoins.

Problemet er, at svindlerne nemt kan oprette falske profiler og derefter indgå handler og få de aftalte penge overført.

- Og så får den unge ikke den vare, som han har betalt for, siger Jeppe Bringø. 

Derfor er det vigtigt altid at have sunde digitale vaner og vide, hvad man skal kigge efter af faresignaler, så man ikke bliver svindlet på nettet.


Barnet kan blive straffet

I mere ekstreme tilfælde med svindel på nettet kan barnet ende med at begå hæleri og dermed risikere at blive straffet

- Vi ser ofte, at nogle spillere vil sælge deres spilprofil med masser af fede våben og skins. Profilen er måske relativ billig, men, hvad barnet ikke ved, er, at profilen er blevet købt med et stjålet kreditkort. Når barnet så køber profilen, medvirker han til hæleri, siger Jeppe Bringø.

Men hvad kan man gøre for at undgå svindel på nettet?
I forbindelse med alle former for digital adfærd bør du som forælder lære dit barn at være kritisk og opmærksom.

- Hvis barnet ser en vare, der er billigere end andre steder, skal barnet være opmærksom. Selv om barnet kan være heldig at få varen, kan der være tale om hælervarer, og det er ulovligt at købe, siger Roland B. Klein.

Her handler det om sund fornuft – har barnet dette, er det muligt at undgå svindlen.

- Tal med dit barn, så det får en naturlig forståelse for, hvad ting kan bruges og misbruges til. Når barnet har den forståelse, bliver det sværere for svindlerne. Tal også med dit barn om, hvad ting koster og er ’værd’. Hvis en vare til 100 kr. pludselig koster 10 kr., på trods af at den er populær og eftertragtet, så skal det vække mistanke hos barnet. På den måde bliver barnet bedre i stand til at gennemskue, om der er tale om et lidt for godt tilbud, siger Jeppe Bringø.

Derudover er det altid en god ting at lære sit barn, at personlige oplysninger som brugernavn og adgangskoder skal forblive personlige. Giver barnet oplysningerne til andre, er der risiko for misbrug.Center for Digital Pædagogik har udviklet hjemmesiden scammed.dk. Her kan du finde mere viden om, hvordan du kan tale med dine børn om svindel på nettet. 

 


Det skal du gøre, hvis dit barn er blevet snydt ...

Hvad er der sket?
Du skal skabe et overblik over, hvad der er sket. Det kan ske ved, at du på skrift beskriver situationen, som du har oplevet den. Derudover skal du sikre så mange beviser som muligt – det er blandt andet chatbeskeder, SMS’er, e-mails, telefonsvarerbeskeder og opkaldslister. Hele tiden skal du tænke, at jo flere beviser med relevans for sagen, desto bedre. 

Kontakt politiet
Herefter skal du kontakte politiet. Det gør du online via dette link. Husk at have dit barns Nem-ID parat. 

Når du indgiver anmeldelsen, skal du have styr på følgende: 

  • Hvad har dit barn købt?
  • Oplysninger om modpartenDokumentation for, at du har købt varen
  • Dokumentation for, at du/dit barn har været i kontakt med sælgeren i jeres kommunikation

Når politiet har modtaget anmeldelsen, får du en meddelelse i e-Boks. Du kan bruge kvitteringen til at få erstatning fra dit forsikringsselskab.

Kilde: Scammed.dk. Scammed.dk har lavet flere gode guides, som du kan bruge til bedre at forstå unges digitale liv.

Indholdet hentes
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.