Sådan undgår du, at dit barn bliver udnyttet af kriminelle
I dyrenes verden er et muldyr en krydsning mellem en hoppe og et hanæsel, typisk brugt til at transportere varer. I den finansielle verden er et muldyr en person, der – i mange tilfælde mod sin egen viden – bliver brugt til at gøre kriminelle penge lovlige. Læs her, hvordan du undgår, at dit barn havner i den fælde og bliver en del af et svindelnummer.
Kriminelle, der gerne vil vaske sorte penge hvide, går især efter unge mennesker, som de lokker til enten at flytte, hæve eller overføre penge via de unges egen bankkonto. Andre svindlere kontakter børn, som de møder i gadebilledet. Her foregår svindelnummeret ved, at svindleren fortæller, at han har glemt sit hævekort, og at han mangler kontanter. Svindleren spørger så, om barnet vil hæve penge, hvis svindleren overfører via MobilePay.
I mere avancerede tilfælde kan svindlerne have kopieret et firmas hjemmeside og have en adresse, der ligner den ægte for at få svindlen til at fremstå autentisk.
I mange tilfælde af denne type svindelnummer bliver barnet tilbudt penge for ulejligheden.
- Dermed bruger svindlerne barnets konto til at hvidvaske pengene, siger Jeppe Bringø.
Og det betyder, at børnene pludselig er medvirkende til hvidvask. Så læs med og bliv klogere på, hvordan I giver svindlerne en lang næse.
Hvad er et 'muldyr'?
Et muldyr er en person, der overfører illegalt erhvervede penge mellem forskellige pengekonti, ofte i forskellige lande, samtidig med at personen modtager provisionsbetaling. Det er ulovligt at ’være’ muldyr, og det giver organiserede kriminelle grupper mulighed for nemt at hvidvaske og flytte pengebeløb rundt i verden.
Ved at bruge børnene som muldyr kan de kriminelle skjule, hvor pengene kommer fra, ligesom de gør det sværere at spore, hvor pengene ender. Danske Banks afdeling for svindelbekæmpelse bliver ofte kontaktet af bekymrede forældre, hvis børn er blevet svindlet eller forsøgt svindlet. Her kan du lære dine børn om de faresignaler, der ofte går forud for svindel, og finde ud af, hvordan du som forælder kan tale med dine børn om svindel.
Dit barn skal være på vagt, hvis han/hun bliver kontaktet på en af disse måder:
- Direkte personlig kontakt eller via e-mail
- Instant messaging via et socialt medie eller online-opslag
- I lukkede grupper på sociale medier
- Jobannoncer, der virker legitime – eksempelvis en annonce som ’søger finansielle repræsentanter’
Hvis barnet bliver kontaktet på en af ovenstående måder med et tilbud, som virker underligt, bør du lære barnet, at det skal fortælle det til dig eller en anden voksen, han eller hun stoler på. Det kan nemlig være begyndelsen på et svindelnummer og hvidvask. Det gælder især, hvis et eller flere faresignaler er til stede.
Hvad er faresignalerne ved denne form for svindel?
- Uopfordrede e-mails eller kontakt via sociale medier med løfte om nemme penge
- Jobmulighed med tilbud om betydelige pengebeløb for en mindre eller ingen indsats. Der er sjældent angivet krav om uddannelse eller erfaring
- Jobopgaver, der ikke er beskrevet, bortset fra anvendelsen af din bankkonto til at overføre penge
- Alle interaktioner og transaktioner i relation til jobbet foregår online
- Annoncer med information om, at det drejer sig om et oversøisk firma, der søger ’lokale agenter’ til at handle på firmaets vegne
- Tilbuddet er sendt fra en mailadresse, der er fra en webbaseret tjenesteudbyder (såsom Gmail, Yahoo, Hotmail etc.) i stedet for en mailadresse tilknyttet webdomænet
- Dårligt sprog med mange grammatiske fejl
Det er ikke kun med penge, du bør lære dit barn gode vaner. Sunde digitale vaner hjælper også barnet på nettet og i apps.
Hvad kan du som forælder gøre?
- Hvis dit barn har modtaget mistænkelige e-mails, så lad være med at svare dem eller klikke på eventuelle links
- Tjek oplysninger på ethvert firma, der tilbyder dit barn et job (især hvis det er placeret oversøisk)
- Lær dit barn aldrig at oplyse sine bankoplysninger til nogen – medmindre det er nogen, I kender virkelig godt og har tillid til
- Hvis du tror, dit barn er involveret i hvidvask, stop straks enhver pengeoverførsel. Kontakt din bank, politiet samt den tjeneste, du brugte til pengeoverførslen
- Gør det klart for dit barn, at en bankkonto er privat og derfor aldrig må ’udlånes’ til andre
Der er flere andre ting, du kan gøre for at hjælpe dit barn til god it-sikkerhed. Læs flere gode råd her.