Nybegyndere i en digital verden

Guide: Nul kroner er ikke altid det samme som gratis

Når ungerne begynder at kaste sig ud i den digitale verden, står de digitale tjenester ofte i kø med gode tilbud. PengeSkyen har samlet et overblik over de betalingsmodeller, som det er godt at lære børnene om, inden de går i gang.

Når ungerne begynder at kaste sig ud i den digitale verden, står de digitale tjenester ofte i kø med gode tilbud. PengeSkyen har samlet et overblik over de betalingsmodeller, som det er godt at lære børnene om, inden de går i gang.

Når barnets første mobil er i hus, ladt op og køreklar, melder sig en ny udfordring – for ude i den store, digitale verden venter et væld af spændende apps og tjenester, der alle kæmper om at levere den bedste app og samtidig tjene penge. Som forbruger skal man i dag forholde sig til en række forskellige betalingsmodeller, der kan være svære at navigere i for et utrænet barneøje.

Men hvad betyder de forskellige modeller – og hvad skal du og dit barn være opmærksom på? Læs med her.


Freemium-tjenester
Blandt de absolut mest brugte modeller for betaling af software, apps og tjenester, er freemium-modellen. Det er en gratis løsning, og du møder den oftest i de apps, som du installerer på din telefon.

 Her er tale om en helt reel og ærlig forretningsmodel, der handler om at tilbyde brugerne en basal tjeneste gratis – typisk en skrabet udgave, hvor en del funktioner er begrænset, og hvor brugeren skal betale ekstra for at få dem låst op. Man kan sige, at der findes to niveauer af appen – en gratisdel og en del, der koster penge.

Nogle tjenester bruger en model, hvor brugerne kan have et gratis abonnement, der så til gengæld indeholder reklamer. Hvis du går fra freemium til en abonnementsløsning (premium), forsvinder reklamerne typisk også.

Andre virksomheder bruger en model, hvor gratisversionen kan suppleres af tilkøb – men, hvor der ikke skal meget til, før det bedre kan betale sig at bruge en betalt version af samme app.

Det skal du og dit barn være opmærksom på ved freemium-modellen:
  • Appen kan være designet, så det i længden er umuligt at undgå at betale. 
  • Der kan være salg af baner, skins og andet, der kan løbe løbsk, og der kan være reklamer.
  • Grænsen for de gratis tilbud kan rykke sig, så du mister funktioner, du ikke kan undvære.

Premium – som abonnement eller engangskøb      
Når du betaler eller abonnerer på en tjeneste, har du valgt en premium-tjeneste. Typisk vil dit barn begynde med en gratis udgave af en app eller tjeneste for at prøve den af (freemium). Derefter bevæger han/hun sig måske over mod en premium-udgave, hvor der bliver låst op for flere features.
Nogle tjenester tilbyder dog kun en betalingsudgave. 

Det skal du være opmærksom på ved Premium-modellen
  • Som med alle andre abonnementer, så tjek en gang imellem, om du stadig bruger abonnementet.. 
  • Det kan være kringlet at opsige.


De gratis spil

Børn, der gamer eller spiller nogle af de meget populære spil, har formentlig opdaget, at der findes spil, som dyrker freemium-modellen til perfektion. Her kan brugerne fx købe ekstra danse, ekstra skins og meget andet, og spillet er i vidt omfang bygget op, så brugerne hele tiden eksponeres for forskellige muligheder for at købe.

På papiret kan det sagtens lade sig gøre at spille spillet uden tilkøb, men der kan være prestige i at have lækre skins og andre købeting.

Det skal du og dit barn være opmærksom på ved de gratis spil
  • Det er svært at gennemskue, hvad omkostningerne er, når barnet går i gang. 
  • Nogle spil bruger nudging for at få brugerne til at bruge penge, for eksempel tidsbegrænsede rabatter, begrænset oplag eller tilbud, der kun gælder kort tid.
  • Gruppepres kan spille en rolle.


Pas på abonnementsfælderne

En stor plage på nettet er abonnementsfælder, hvor der bruges kreative tricks for at få til at melde sig til. Det kan fx være i form af en gratis prøvepakke, et gavekort, en form for konkurrence – eller en tjeneste, man kan prøve i en gratis prøveperiode. 

For at få varen, skal man taste sit betalingskortnummer ind, så man kan betale for fragten. Men her starter balladen – for det kan være svært at gennemskue, at man samtidig tegner et abonnement. Og der er masser af tilfælde, hvor både børn og voksne først har opdaget det langt senere.

I andre tilfælde husker brugerne ikke at afmelde abonnementet igen, og på den måde kan abonnementet fortsætte måned efter måned, eller indtil du eller dit barn finder tid og overskud til at få gjort noget ved det.

Det er ulovligt ikke at skilte tydeligt med, at man ved tilmelding tegner et abonnement. I praksis sker det dog, og der er også i Danmark eksempler på misbrug af virksomheders varemærker, så det er ser ud som om, det er dem, der står bag en given konkurrence.

Her kan du støde på dem

  • Knaldtilbud på sociale medier og konkurrencer – også dem, der ser ud til at komme fra en virksomhed, du kender. 
  •  I apps, prøvepakker på ting og spørgeskemaer, hvor du fx får en gave for at være med.

Gode råd
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udgivet en stribe gode råd til, hvad du skal gøre, inden du slipper dine børn løs i den digitale verden. Rådene lyder bl.a.:

1. Log af App Store, før du giver din mobil eller tablet til dit barn
2. Sørg for, at der skal tastes kodeord ind, før der kan købes noget
3. Slå muligheden for køb af apps og tilkøb af apps helt fra
4. Opret en konto i App Store eller Google Play uden et tilknyttet kreditkort

Apple og Google har begge lavet guides til, hvordan du bedst kan sætte barnets telefon op. Du kan finde Apples her, mens Googles guider ligger her

Og lige et par sidste gode råd ...
Forbrugerombudsmanden har mange gode råd til at undgå fælderne på nettet; du kan løbende tale med dit barn om de her ting:

  • Læs betingelser og vilkår igennem
  • Vær særligt varsom ved krav om betaling
  • Tjek felter, som er krydset af på forhånd
  • Tjek afsenderen. Hvis du ser et blåt eller gråt flueben på en Facebookside eller en Instagramprofil, betyder det, at afsenderen er verificeret af Facebook/Instagram, og at der derfor er tale om en autentisk side eller profil
  • Tjek, om der findes anmeldelser af virksomheden