Hvilken lommepenge-type er du?

Er du i tvivl om, hvordan du skal give lommepenge? PengeSkyen giver dig her fem muligheder.

Er du i tvivl om, hvordan du skal give lommepenge? PengeSkyen giver dig her fem muligheder.

Familielønnen
En familie er et fællesskab, hvor alle løfter i flok. Barnet får dermed ikke lommepenge for at udføre pligter – barnet får penge, fordi barnet er en del af familien. Lommepengene i denne model er derfor et værktøj, der lærer dit barn om penge uafhængigt af pligterne.

Hvis dit barn ikke bidrager til fællesskabet, kan du trække barnet i lommepenge. Men vær fair. Fortæl barnet, hvorfor lommepengene bliver færre. Du bør ikke trække alle lommepengene – husk, at lommepengene træner dit barns gode pengevaner. 

Pligter, der ligger ude over normalt husligt arbejde – alt fra at vaske bilen til at klippe hækken – kan udløse ekstra lommepenge.

Familielønnen
En familie er et fællesskab, hvor alle løfter i flok. Barnet får dermed ikke lommepenge for at udføre pligter – barnet får penge, fordi barnet er en del af familien. Lommepengene i denne model er derfor et værktøj, der lærer dit barn om penge uafhængigt af pligterne.

Hvis dit barn ikke bidrager til fællesskabet, kan du trække barnet i lommepenge. Men vær fair. Fortæl barnet, hvorfor lommepengene bliver færre. Du bør ikke trække alle lommepengene – husk, at lommepengene træner dit barns gode pengevaner

Pligter, der ligger ude over normalt husligt arbejde – alt fra at vaske bilen til at klippe hækken – kan udløse ekstra lommepenge.


Pligterne

I denne model er pligterne nøglen til lommepengene. Barnet skal løse en række faste opgaver, og bliver de løst, får barnet et fast beløb i lommepenge. Ekstra opgaver udløser ekstra lommepenge. Pligtmodellen lærer dit barn, at det skal bidrage til familien, og at arbejde udløser lommepenge. På den negative side kan barnet få en opfattelse, at alle opgaver skal udløse betaling.


Akkorden

På en fabrik kan de ansatte arbejde på akkord – jo hårdere de arbejder, desto flere penge tjener de. Indfører du denne model, får dit barn lommepenge alt efter, hvor mange opgaver barnet løser. Aftal betalingen for hver enkelt opgave i forvejen, så der ikke opstår tvivl om beløbet.  Som med ’Pligterne’ lærer denne model dit barn, at ydelse og nydelse hænger sammen. Udfordringen kan være, at barnet kan få en mentalitet, hvor det mere handler om at tjene lommepenge end at bidrage til familiens fællesskab.


Tilskuddet

I denne model får barnet lommepenge uden krav om at skulle udføre pligter eller andre opgaver i hjemmet. Fordelen er her, at barnet får tiden til at kunne fokusere på andre ting – for eksempel skolen. Ulempen er, at dit barn kan få en fornemmelse af, at penge hænger på træerne


Selvstyret

I takt med, at dit barn bliver ældre, skifter pligterne også karakter. Som seksårig kan det være, at dit barn skal tømme opvaskemaskine. Som 16-årig kan teenageren stå for indkøb eller klipning af hækken. Udviklingen hænger sammen med, at dit barn bliver mere ansvarsbevidst.

Er dit barn modent, kan du give et månedligt beløb, der skal dække barnets udgifter – alt fra fritidsaktiviteter til tøj. I begyndelsen kan barnet administrere udgifterne til få ting. I takt med, at barnet bliver mere ansvarsbevidst, kan du give det mere ansvar. Dermed lærer ’Selvstyret’ ifølge eksperterne dit barn at administrere penge, passe på sine ting og udsætte sine 'behov'

Og så et sidste tip…
Nogle børn er storforbrugere af lommepenge og måske også rigtig gode til at lokke flere ud af deres forældre (se blot Plagedysten med Signe Lindkvist her). Men børn får et bedre forhold til penge, hvis der er tydelige rammer for, hvor meget de får i lommepenge, og hvornår de får dem. Det fortæller adfærdsforsker Mikkel Holm Sørensen om her