At tænke ud af boksen

Der fødes ikke Mozart'er og Picasso'er

Dét at kunne tænke kreativt og ud af boksen er ikke en medfødt evne. Det kan trænes - og det vil gavne ens økonomiske sans, hvis man starter tidligt, siger to eksperter.

Dét at kunne tænke kreativt og ud af boksen er ikke en medfødt evne. Det kan trænes - og det vil gavne ens økonomiske sans, hvis man starter tidligt, siger to eksperter.

Mange iværksættere er gode til det. Det der med at se muligheder og finde nye løsninger på hverdagsproblemer, hvad enten det er en motions-app eller en løsning på overforbrug af plastik.

Men iværksætteri er ikke en egenskab, som kommer dumpende ned fra himlen. Det kan læres allerede fra barnsben – og det er der god fornuft i, mener Nana Christiansen. Hun er idékvinden bag iværksætterakademiet Kids Island, hvor børn leger sig til bud på løsninger på verdens store og små problemer:

- Vi prøver at skabe et frirum for børn, hvor ting er anderledes, end hvad de er vant til. Vi siger til dem, at de er på en ø, hvor alt kan ske, og alt er muligt, og at de skal på opdagelse. Og så skal de løse virkelige problemer, siger Nana Christiansen.

Pointen med det hele er, at fantasien skal have frit løb. Og det er processen - at komme fra ingenting til færdig idé og pitch samt en forståelse for, hvordan idéen realiseres - der er målet.

Et voksende mindset
Når børn øver sig i at løse problemer, udvikler de det, som adfærdsforskere kalder et ’growth mindset’. Det vil sige et mindset – eller på dansk en indstilling - hvor de møder udfordringer med mod og lyst til at løse dem i stedet for at give op med det samme.


Denne indstilling kan trænes – og det er der ifølge adfærdspsykolog Mikkel Holm Sørensen god grund til at hjælpe sit barn med. Det giver nemlig barnet en selvtillid og en selvforståelse, som kan gavne i mange sammenhænge – også når det gælder forholdet til penge:

- Har man prøvet flere gange at løse nogle problemer, man egentlig ikke troede, man var i stand til, så begynder man at opbygge en selvtillid for, at man kan løse hvilken som helst udfordring. Og det er vigtigt også i økonomiske sammenhænge. I stedet for fx at tænke: 'Jeg er sådan en, der bare kommer til at bruge penge', så lærer man at tænke: 'Jeg er sådan en, der også godt kan finde ud af at gemme og sætte til side', forklarer han.

Har man prøvet at løse problemer, man egentlig ikke troede, man var i stand til, begynder man at opbygge en selvtillidAdfærdspsykolog Mikkel Holm Sørensen


Giv dit barn udfordringer – ikke løsninger
Som forælder kan man hjælpe sit barn godt på vej til at blive lidt af en problemknuser. Vil dit barn fx gerne købe en dyr ting, men mangler pengene til det, så støt barnet i at finde måder at skaffe pengene på, lyder rådet. Det kan være alt fra en saftevandsbod under Store Lommepengedag til et fritidsjob.

- Det, der er pointen, er at give sit barn glæden ved at yde en indsats, måske endda ved at tænke kreativt, og blive belønnet for den, forklarer Mikkel Holm Sørensen.

Det er Nana Christiansen enig i, og hun understreger, at det ikke handler om at gøre alle børn til iværksættere, men om at give dem selvtillid og lyst til selv at handle på problemer:

- Min drøm er ikke, at alle skal have et CVR-nummer, inden de bliver 18 – men at vi giver dem en medborgerskabsfølelse, en følelse af, at børn kan gøre en forskel, både små og store. Det er en dannelsesproces, der også handler om at gøre børnene robuste, afslutter Nana Christiansen.

Se med her, når Signe Lindkvist træner børnenes indre problemknuser, og få hjælp til, hvordan du stimulerer iværksætteren i dit eget barn.

Tre gode råd fra adfærdspsykologen

1. Alle kan lære at løse problemer
Der ikke nogen, der er født gode eller dårlige – alle kan lære at blive gode til at løse problemer og til at håndtere penge på en fornuftig måde.

2. Lad dit barn selv løse sine problemer
Har dit barn et konkret problem med penge, så lad være med at løse problemet for barnet. Hjælp i stedet ved at stille spørgsmål eller guide og komme med mulige strategier for, hvordan problemet kan løses.

3. Ros dit barn for indsatsen frem for resultatet
Roser du dit barn for indsatsen, så lærer barnet, at det kan betale sig at gøre sig umage og prøve forskellige strategier af. De gange, hvor noget så ikke lykkes, får barnet stadig belønning for at forsøge – og det gør, at barnet vokser og får mere selvtillid til at løse problemer i fremtiden.

Indholdet hentes
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.