Sådan hjælper du dit barn på vej mod gode pengevaner

Gode pengevaner bliver dannet tidligt i livet. Derfor bør du som forælder allerede fra dine børn er 3 – 4 år gamle give dem erfaring med penge gennem leg og snakke i hverdagen. Leg fx supermarked i haven eller på værelset, eller tal om penges værdi og varernes pris, når I er på indkøb sammen.”Det viser en ny rapport udarbejdet for Danske Bank. Rapporten, der bærer navnet 'Gode pengevaner til næste generation'. Den konkluderer, at børn, der har øvet sig gennem deres barndom, har en langt større økonomisk forståelse. De vil med større sandsynlighed vokse op og blive unge voksne, som

  • har større opsparinger
  • er mindre tilbøjelige til at låne via f.eks. kassekredit, kreditkort og fra venner/familie
  • føler sig mere trygge ved at træffe beslutninger om finansielle produkter og tjenester
  • føler sig mindre tynget af regninger.

Det er netop af disse årsager, at Danske Bank har ’Finansiel forståelse’ som et af sine vigtigste fokusområder inden for samfundsansvar og bæredygtighed, fortæller Børne- og ungechef i Danske Bank, Anne Juel Jørgensen:

"Vi ønsker, at børn får de bedste forudsætninger for at få gode pengevaner i voksenlivet. Og vi ved, at pengevaner dannes tidligt i livet, og at dårlige pengevaner kan få livslange konsekvenser. 


Hvordan får børn så en bedre økonomisk forståelse?

Øvelse gør mester. De børn, der får lommepenge eller har deres egen bankkonto, som de bruger regelmæssigt, udvikler bedre pengevaner.

”Lommepenge er en fantastisk løftestang til at støtte økonomisk ansvarlighed. Undersøgelser viser nemlig, at børn, der får lommepenge, er mere økonomisk ansvarlige end dem, der ikke gør. Endnu mere interessant er det, at det ikke handler om, hvor mange penge man får i lommepenge – men hvor ofte man får dem. De børn, der får lommepenge regelmæssigt, er således mere økonomisk ansvarlige end dem, der har deres egne penge, men ikke får dem regelmæssigt. ”. (Se rapporten side 16). I Danmark er det i øvrigt under halvdelen (46%) af børn, der regelmæssigt modtager lommepenge.

Undersøgelsen viser også, at børn uden egen bankkonto har den laveste økonomiske formåen. Jo mere børn bruger deres konto fx til at holde styr på deres penge via en computer, for at hæve penge eller bruge et debitkort, desto bedre økonomisk formåen har de (Se rapporten, side 17). 

 

Hvordan taler man som forælder med sine børn om penge og økonomi?

Rapporten bekræfter, at man som forældre sagtens kan tage børnene med ind i hverdagens snak om penge og økonomi. Jo mere børn ser, hvordan deres forældre klarer økonomiske sager, desto højere økonomisk formåen har de. (Se rapporten, side 33).

Der er dog væsentlige forskelle på, hvilke aspekter af den økonomiske beslutningstagning, som børn kan lære i forhold til deres alder. Til de yngste kan man nå langt med små lege eller opgaver til barnet. Øvelse gør nemlig mester.

Eksempler er:

  • Gør fredagsslik til et indkøb: Giv barnet 10 eller 20 kroner og lav et lille skilt, hvor der står, hvad hvert stykke slik koster. Så lærer barnet at få pengene til at række, og at når man vælger noget til, så må man vælge noget andet fra. 

Leg købmand med de yngste: Børn helt ned til 4-års alderen kan lære at forstå det basale omkring penge, og nøglen til det er leg. Ved at lege købmand lærer dit barn om, hvad ting koster. Og dit barn får praktisk erfaring med penge ved at regne og give penge tilbage, når der er kunder i butikken

Rapporten 'Gode pengevaner til næste generation' er udarbejdet for Danske Bank. Den bygger på den nuværende økonomiske ansvarlighed hos 3.690 børn og unge og deres forældre fra Danmark, Norge, Sverige og Finland. Den er rig på viden om og praktiske strategier for, hvordan man skal arbejde med økonomisk ansvarlighed hos den næste generation af børn og unge. 

Hent rapporten herunder hvis du vil vide mere 

Download pdf 

Indholdet hentes
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.